Je ziet het veld gewoon genieten van dit Hollandse zomerse weer. Geregeld de zon en hier en daar een bui, waardoor het er strak groen uitziet. Dat past natuurlijk prachtige bij onze groene shirts. Al zullen die nu wel muf ruiken, na een lange periode in de sporttassen. Wij hopen voor de vakantievierders dat het aantal buien wel iets zal afnemen, want dit weekend was het iets te veel van het goede. Ach we mogen niet zeuren in Amersfoort als je het vergelijkt met de wateroverlast een paar weken geleden in Limburg en onze buurlanden.
Deze week heeft de kantinecommissie ons aan het werk gezet. Ze wilde graag de betaalmogelijkheid aan de bar uitbreiden met een pin oplossing, maar het mocht niet te veel kosten. Wij kwamen er al snel achter dat je daarvoor als kleine ‘onderneming’, want zo mogen wij ons gerust noemen, dan niet bij een bankinstelling moeten zijn. Banken vragen de hoofdprijs voor een pinautomaat en daarbovenop nog de kosten per transactie en storten op de rekening. Dan blijft er nog maar weinig over als een bak koffie betaald wordt met een bankpas.
Wij hebben het over een andere boeg gegooid en gekeken of tussenpersonen van financiële instellingen ons niet wilde sponsoren in ruil voor een betaalautomaat. Het leek of we op het juiste spoor zaten, want op een nieuw betaalautomaat kregen we zowaar 50% korting, maar onder de transactiekosten (vanaf € 0,20) kwamen we niet uit.
Toen kwamen we in gesprek met het Duitse bedrijf Sumup. Een eenvoudig betaalautomaat die transacties op afstand kan verwerken via Wifi, zonder vaste kosten. Zij rekenen alleen een percentage per transactie ongeacht welk type pas. Dat klinkt al beter, maar dan zit er vast een addertje onder het gras. Wij op zoek naar de kleine lettertjes. Sapperde Flap er zijn geen kleine lettertjes. Dan even navraag doen bij huidige gebruikers. We hebben twee horecaondernemers gesproken die uiterst tevreden waren en vooral te spreken waren over de kosten bij lage pinbetalingen. En laat nu net bij ons in de kantine het overgrootste deel ‘lage’ betalingen zijn.
Het nieuwe apparaat werd ons met de post toegestuurd. Als twee kleine kinderen zo blij gingen wij naar de kantine om de pinautomaat te installeren. Dat verliep niet zoals de handleiding aangaf, of misschien hebben wij te snel gelezen en waren we te veel ermee aan het spelen. Uiteindelijk kwam in het scherm de mogelijkheid om een pinbetaling te doen. We voerde het bedrag in en hielden de pas tegen de automaat…pieppieppp ‘betaling gelukt’. High Five! Op naar een tweede betaling en dat verliep ook perfect.
Het lijkt erop dat de proef geslaagd is. Wij zijn heel benieuwd of de penningmeester onze betalingen al heeft ontvangen. En zie de bedragen als een donatie!